Muutos on mahdollisuus
Markkinoinnin kenttä on kokenut muutamassa viikossa suuria muutoksia. Suunniteltuja kampanjoita on pysäytetty, sisältöjä on muokattu aikaan ja paikkaan sopiviksi ja koko kevään ja ehkä jopa kesän suunnitelmat ovat menneet monelta osin uusiksi. Nyt testataan, miten yritykset taipuvat kriisin keskellä. Ne, jotka taipuvat ja löytävät omista toimintatavoista joustoa, palautuvat ja menestyvät todennäköisimmin helpommin kuin ne, jotka keskittyvät odottamaan normaaliaikojen paluuta.
On tärkeää löytää omista toiminnoista ne, joita pystytään muokkaamaan ja toisaalta ne, jotka tässä tilanteessa täytyy pysäyttää. Kun toiminnot on jaettu näihin kahteen, voidaan siirtyä eteenpäin ja miettiä, voimmeko jotenkin korvata pysäytetyt toiminnot. Markkinoinnissa esimerkiksi suunnitellut kampanjat kannattaa käydä uudestaan läpi ja miettiä, siirretäänkö ne tulevaisuuteen vai muokataanko sisältöä tähän hetkeen sopivammaksi.
Nyt voi olla myös hyvä hetki katsoa pidemmälle tulevaisuuteen. Onko jotain sellaista mitä olemme normaalissa arjessa tupanneet aina eteenpäin kiireen varjolla? Voisiko sen aika olla nyt? Tällainen asia voi olla esimerkiksi
- kotisivujen uudistaminen
- brändin ilmeen uudistaminen
- verkkokaupan avaaminen
- sosiaalisen median kanavien haltuun ottaminen
- markkinointi uusissa kanavissa
- myynnin ja markkinoinnin työkalujen käyttöönotto
Toisaalta, jos nämä ovat kunnossa, voidaan keskittyä siihen, millainen markkina tulee olemaan, kun tämänhetkinen tilanne alkaa helpottaa. Voimmeko jotenkin valmistautua siihen? Tai voimmeko – tai pitääkö meidän – tehdä jatkossa asiat aivan uudella tavalla, jopa uudella liiketoiminta-ajatuksella?
Jos kaipaat apua mihinkään edellä mainituissa, ole rohkeasti yhteydessä meihin Zerotenilla!