Järjellä ja tunteella – miten nyt kannattaa viestiä?
Kriisin keskellä on helppo sulkeutua ja keskittyä vain selviytymään oman yrityksen sisällä. Jos yrityksen normaaliin toimintaan kuuluu kuitenkin viestiminen asiakkaiden kanssa, on hyvä muistaa yhteydenpito myös kriisin keskellä. Aiheen, jolla asiakasta lähestyy, ei tarvitse olla sen kummempi kuin esimerkiksi kysymys, miten te olette pärjänneet. Voimmeko me auttaa?
On tärkeää pitää huolta, että oma asiakaskunta ja yhteistyökumppanit tietävät, että myös tällaisessa tilanteessa te olette olemassa ja haluatte pitää heistä huolta. Nyt on se hetki, kun voitte näyttää, millaisiin arvoihin teidän yrityksenne nojaa ja tuoda näitä arvoja esiin päivittäisessä toiminnassa.
Toisaalta huolenpitoa kannattaa harjoittaa myös sisäisesti. Tiedetäänkö teillä, miten omat työntekijät voivat? Onko kaikilla etätyöpisteet kunnossa? Tarvitsevatko työntekijät sparrausta uudenlaiseen työtapaan? Kaikkien näiden haasteiden kartoittamisen ensimmäinen askel on viestintä.
Korona on koskettanut kaikkien arkea. Koskaan ei voi varmasti tietää, miten kriisi on koskettanut viestinsaajaa. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää huomioida nykytilanne viestinnässä. Muista ainakin nämä asiat:
Muista ainakin nämä asiat:
- Empatiakyky erilaisia tilanteita kohtaan
- Valtion antamat suositukset ja niiden noudattaminen
- Yrityksemme oman arvot, toiminko niiden mukaisesti?
Jos kaipaat apua ulkoisessa tai sisäisessä viestinnässä, ole rohkeasti yhteydessä meihin!