Seitsemän syytä, miksi yrityksesi pitäisi olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa
Sosiaalinen media on iso osa jokapäiväistä elämäämme. Suurimmalla osalla suomalaisista on käytössään vähintään yksi sosiaalisen median kanava, monella useampiakin. Sosiaalisessa mediassa selaillaan mielenkiintoisia aihealueita ja luetaan ystävien ja tuttujen suosituksia palveluista, paikoista ja tuotteista. Jokaisen yrityksen kannattaisi olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa, mutta miksi? Tässä seitsemän syytä:
1. Yrityksen täytyy olla siellä, missä asiakkaat ovat ja suurin osa suomalaisista on sosiaalisessa mediassa
Suomalaiset käyttäjät sosiaalisen median kanavissa (*Lähde Meltwater)
- Whatsapp 2,8 miljoonaa
- YouTube 2,8 miljoonaa
- Facebook 2,7 miljoonaa
- Instagram 1,6 miljoonaa
- Twitter 0,9 miljoonaa
- Snapchat 0,7 miljoonaa
- LinkedIn 0,7 miljoonaa
- Pinterest 0,6 miljoonaa
Useat suomalaiset käyttävät sosiaalista mediaa monta kertaa päivässä. Älä odota, että ihmiset tulevat luoksesi vaan mene sinne missä ihmiset ovat: someen! Sosiaalinen media on loistava tapa viestiä uusien asiakkaiden kanssa ja kertoa yrityksestä.
2. Ihmiset ovat vastaanottavia selaillessaan sosiaalista mediaa
Sosiaalisen median käyttäjät ovat aktiivisia eri alustoilla, koska se on helppo ja mukava tapa verkostoitua ja olla yhteydessä ystävien kanssa. Yleensä ihmiset eivät odota mainoksia näissä kanavissa (vaikka niitäkin näkyy), se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö käyttäjät mielellään seuraisi heidän mielestään kiinnostavia yrityksiä. Suurin syy seurata yrityksen sosiaalisen median kanavia on kanavan sisältö, joka tarjoaa seuraajalle jotain. Se voi olla mielenkiintoista ja informatiivista sisältöä, tarjouksia ja jotkut vain haluavat kuulla lisää yrityksestäsi.
3. Sosiaalinen media antaa yritykselle mahdollisuuden näyttää uusia puolia ja nostaa itselleen tärkeitä asioita esiin
Sosiaalisessa mediassa yrityksellä on mahdollisuus vuorovaikutukseen ja keskustelevaan kanssakäymiseen asiakkaiden kanssa. Julkaistavalla sisällöllä voidaan vaikuttaa yrityksen brändiin ja tuoda esiin yrityksen ääni. Sosiaalisessa mediassa voit luoda aidon keskusteluyhteyden leadien ja asiakkaiden kanssa.
4. Eri sosiaalisen median kanavien kautta on mahdollista tavoittaa eri kohderyhmiä
Tutkimalla tilastoja ja tuntemalla sosiaalisen median alustojen eri lainalaisuudet on helppo löytää yritykselle tärkeimmät kanavat ja panostaa niihin. Tärkeintä ei ole näkyä kaikkialla vaan näkyä niille, jotka suurimmalla todennäköisyydelle ovat kiinnostuneita yrityksesi palveluista tai tuotteista.
5. Mahdollisuus kohdentamiseen ja uudelleen markkinointiin
Sosiaalinen media tarjoaa erinomaiset työkalut maksetun mainonnan kohdentamiseen ja re-marketingiin. Kohdennusta auttaa algoritmi, joka tuntee käyttäjien mieltymykset ja kiinnostuksen kohteet.
6. Sosiaalinen media on edullinen tapa markkinoida, panostamalla hyvään sisältöön voi saada paljon aikaan
Sosiaalisen median sisältöjen täytyy olla yrityksen seuraajille relevanttia. On tärkeää määritellä kohderyhmä, jonka yritys haluaa tavoittaa ja sitä kautta rakentaa kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä. Yrityksen kanavissa on olennaista, että seuraajat ovat aitoja ja oikeasti kiinnostuneita yrityksestä. Seuraajamassojen tuoma näkyvyys on tarpeellista, mutta sitäkin tärkeämpää on näkyä oikealle kohderyhmälle osuvalla sisällöllä. Hyvä sisältö kerää usein jakoja sosiaalisessa mediassa ja silloin yritys tavoittaa kaikista eniten uusia ihmisiä, jotka eivät vielä seuraa tai välttämättä edes tiedä heitä.
7. Näkyvyys sosiaalisen median kanavissa voi parantaa myös hakukone näkyvyyttä
Tiesitkö, että hakukoneet voivat käyttää sosiaalisen median kanavien olemassa oloa yhtenä tekijänä sijoituksessa? Vahvoilla ja menestyneillä brändeillä on usein aktiiviset sosiaalisen median kanavat, joissa on säännöllistä sisältöä, joten yrityksesi sosiaalinen media voi olla signaali hakukoneille, että yrityksesi on arvokas ja luotettava. Hakukoneiden sijoittelutekijät muuttuvat jatkuvasti, mutta aktiiviset sosiaalisen median kanavat auttavat yritystäsi joka tapauksessa.